De gegevens over de eventuele bijdrage van extra vitamine D aan de preventie van vallen en osteoporose zijn wisselend en meta-analyses op dit terrein spreken elkaar tegen.
Degenen die veel heil verwachten van vitamine D en pleiten voor grootschalige verstrekking, kregen recentelijk een onverwachte tegenslag te verwerken.
Australische onderzoekers publiceerden een randomized controlled trial waarin vrouwen van 70 jaar of ouder enkele jaren achtereen in de herfstmaanden in een keer 500.000 IU cholecaliferol dan wel placebo innamen, waarna het aantal valpartijen en fracturen nauwgezet werd bijgehouden.
Geheel tegen de verwachtingen in registreerden de onderzoekers 15% (95%-BI 1,02-1,30) meer valpartijen en 26%…
lees volledige artikel »