Nieuws

Langer goed zicht met statines

Gepubliceerd
10 augustus 2006

Een cohortonderzoek in de VS heeft een verband aangetoond tussen het gebruik van statines en het ontstaan van een nucleair cataract. De onderzoekers volgden 1299 personen 5 jaar; 210 ontwikkelden een nucleair cataract. Bij de mensen die een statine gebruikten, was de 5-jaarsincidentie 12,2% tegen 17,2% bij wie geen statine gebruikten (OR 0,55; 95%-BI 0,36-0,84). Deze getallen zijn gecorrigeerd voor leeftijd, roken, diabetes en geslacht. Dit verband gold alleen voor het meest voorkomende nucleair cataract en niet voor het corticale of het posterior subcapsulaire cataract. Statines hebben een antioxidatief effect en dat zou de ontwikkeling van een nucleair cataract remmen. De duur van het gebruik van statines bleek ook van invloed: hoe langer het gebruik van statines, des te groter het effect. Interessant is ook dat er alleen voor simvastatine een statistisch significant verband gevonden is. Of dit nu een nieuwe indicatie voor simvastatine is of een prettig neveneffect zal de toekomst ons leren. Voor nu is het in ieder geval een extra argument om voor de goedkoopste statine te kiezen. (RD)

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Verder lezen